Stel uw vraag
Geplaatst op 24-01-2005

Hupac: veel baat bij liberalisering spoormarkt

Volgens B. Kunz, directeur van de Hupac Groep, bevestigt dit dat het spoor een `echt alternatief is voor het wegvervoer. „ We liggen dan ook perfect op koers als het gaat om het Zwitserse modal-shiftbe­leid." Shuttle Net groeide met 12,2 procent van 376.850 tot 422.878 zendingen. Met name het vervoer buiten de Alpen nam sterk toe.
Het spoor per Rollende Landstrasse over het Gotthardtrace steeg vorig jaar met 20,4 procent van 20.895 tot 25.153 vrachtwagens. Volgens Kunz profiteert zijn be­drijf ten volle van de spoorliberalisering in Europa.

Sinds begin vo­rig jaar maakt Hupac gebruik van vijf verschillende tractieleveran­ciers voor het vervoer door Zwit­serland: SBB Cargo, Stinnes, Treni­talia Cargo, Rail4chem en FNM. „De opening van de spoormarkt als onderdeel van het Zwitserse modal shift-beleid is voor Hupac van strategische betekenis." Het spoorbedrijf laat zijn treinen van begin- tot eindpunt sinds kort door een tractieleverancier rijden. Dat werkt efficiënter en verbetert de prestaties, aldus Kunz.
De Hupac-topman hekelde ver­der bij de presentatie van de jaar­cijfers de tekortschietende capa­citeit van de spoorinfrastructuur en de spoorterminals. Volgens Kunz is dat de `achilleshiel' van het gecombineerd vervoer.