Stel uw vraag
Geplaatst op 14-04-2005

Karla Peijs doopt nieuwe ultrasoontrein

De trein is naar haar vernoemd als blijk van waardering voor haar belangrijke bijdrage aan de instandhouding van het bestaande spoorwegnet. Peijs sloot hiermee een kort werkbezoek aan Strukton Railinfra af. De nieuwe ultrasoon meettrein UST 02 vertegenwoordigt een nieuwe generatie van de ultrasoontrein en is de derde op een rij (UST 76, UST 96, UST 02) die door de huidige firma Eurailscout is ontwikkeld. De UST 02 moet na nog enkele tests doorlopen en zal daarna worden ingezet in binnen- en buitenland. Ultrasoontreinen inspecteren spoorstaven. Scheurtjes in de spoorstaven (waaronder de zogenaamde ‘headchecks’) worden in een vroegtijdig stadium opgespoord. De ultrasoontreinen inspecteren de spoorstaven onder hoge snelheden. De UST 96 en de UST 02 kunnen metingen verrichten met maximumsnelheden van 100 km/h.

Een belangrijke innovatie van de UST 02 ten opzichte van de UST 96 is dat ultrasoonmetingen worden aangevuld met wervelstroommetingen. Hierdoor wordt niet alleen de onderkant van de spoorstaaf geïnspecteerd, maar ook de bovenkant.

Eurailscout is een deelneming van Strukton Railinfra. Het bedrijf inspecteert het spoorwegnet in onder meer Nederland, Duitsland, Engeland, Slovenië en Zwitersland met meettreinen (zoals de Jules, UFM 120, UFM 160, UST 96 en UST 02) en andere meetapparatuur.