Stel uw vraag
Geplaatst op 04-07-2005

Ook EVO in het verweer tegen tariefstijging gebruiksvergoeding

Een openbare aanbesteding zou volgens Peijs te veel tijd kosten, waardoor de opening van de lijn in 2007 in gevaar zou kunnen komen. De Tweede Kamer wilde dat andere bedrijven ook konden meedingen naar de exploitatie, zodat aanloopverliezen minder zouden kunnen worden. Peijs heeft verder in de Tweede Kamer de verhoging van de gebruikersvergoeding die ProRail voor volgend jaar voorstelde (als overbrugging tot de komst van de Betuweroute) naar beneden bijgesteld. Terecht, volgens verladersorganisatie EVO, al vindt zij de vergoeding nog te hoog. Er komen verschillende tarieven die afhankelijk zijn van het totaalgewicht van de te vervoeren lading. “Dit terwijl onduidelijk is waarom voor deze indeling in categorieën is gekozen”, aldus EVO, “want kosten worden niet gerelateerd aan hogere aslasten; voor zwaardere zendingen worden simpelweg langere treinen ingezet.”

Volgens EVO stijgen de tarieven vooral explosief voor verladers die grotere vrachten in één keer per spoor vervoeren. Als zij meer dan 5.500 ton per keer laten vervoeren, moeten ze 580 euro over 180 kilometer betalen. Dat is 174 procent meer dan de huidige 155 euro voor die afstand. Railion denkt met de tarieven dat 15 à 38 procent van verladers het spoor de rug toekeren. EVO verwacht dat met name kolen en erts relatief vaker zal worden vervoerd over water of weg of via een buitenlandse route. Verder is door de categorisering de kans groot dat ladingen minder vaak worden gebundeld. Hoe zwaarder de vracht hoe hoger het tarief, betekent dat het gunstiger is om meerdere, kleinere partijen te vervoeren. EVO noemt deze systematiek onbegrijpelijk.