Stel uw vraag
Geplaatst op 23-09-2020

Optimodal start nieuwe containershuttle tussen Antwerpen en Neuss

Een nieuwe achterlandverbinding met twee treinen per week vanuit de Antwerpse haven is deze week gestart. De nieuwe shuttle tussen de Antwerpse rechteroever - PSA Noordzeeterminal 913 - en de trimodale hub in Neuss wordt op de markt gebracht door Optimodal, een gezamenlijke dochteronderneming van Kombiverkehr en DB Cargo.

In Neuss zijn er tal van expeditie-mogelijkheden voor maritieme zendingen naar het Europese achterland, zoals Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije of Italië. In de haven van Antwerpen kan transhipment georganiseerd worden van PSA Noordzeeterminal 913 naar PSA Europaterminal 869.

De nieuwe shuttle, waarbij gebruik wordt gemaakt van moderne multicourante locomotieven van de DB Cargo-vloot, vervoert ISO-standaardcontainers en zal in eerste instantie twee keer per week in beide richtingen rijden. Met een reistijd van amper zes uur, een vertrek in Neuss op woensdag en vrijdag of in Antwerpen op dinsdag en donderdag biedt de nieuwe treinverbinding snelle en betrouwbare vervoersalternatieven.

De toenemende globalisering vereist een goed netwerk van verbindingen van en naar de havens in het achterland om de goederen snel en betrouwbaar bij de ontvangers te brengen. De westelijke havens in Nederland en België zijn een belangrijke toegangspoort tot Europa. In juni zijn DB Cargo en Kombiverkehr daarom begonnen met het uitbreiden van de capaciteit van de shuttle tussen de haven van Antwerpen en Duisburg. Dit betekent dat er tot 9.000 containers, trailers en wissellaadbakken via het milieuvriendelijke spoor kunnen worden vervoerd, waardoor de weg wordt ontlast door ongeveer 10.000 vrachtwagens. 

DB Cargo biedt dankzij haar goede Europese netwerk aantrekkelijke spoorverbindingen naar alle belangrijke Europese bestemmingen in het achterland en anticipeert daarmee op de toenemende verkeersproblemen op de weg, vooral rond Antwerpen.