Stel uw vraag
Geplaatst op 22-06-2005

Pers neemt kijkje bij Betuweroute

Talloze cameraploegen en fotografen lieten zich dinsdag 21 juni niet de kans ontnemen om zelf een stukje mee te rijden op de Betuweroute. ProRail had namelijk de pers uitgenodigd voor een korte demonstratierit op het deel van de Betuweroute dat inmiddels in gebruik is als testtraject. De journalisten mochten mee met een Desiro-light railtreinstel van Siemens, uitgerust met het gloednieuwe Europese beveiligingssysteem ERTMS. Omdat de baanapparatuur is geleverd door Alstom, kon ProRail en passant bewijzen dat verschillende Europese leveranciers in staat zijn om de apparatuur met behulp van Europese standaards probleemloos met elkaar te laten communiceren.

In de trein konden de journalisten op grote schermen volgen wat het nieuwe beveiligingssysteem in de praktijk allemaal doet. Hoe ERTMS bijvoorbeeld een tijdelijke snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur kan afdwingen: een stuk veiliger dan de bestaande ATB die niet onder de 40 km/uur ingrijpt.

“Wanneer worden de seinen geplaatst?”, wilde een journalist weten. Klerk legde hem met veel plezier uit dat die er helemaal niet komen. De informatie krijgt de machinist op een display in de cabine. Bovendien kan de machinist met behulp van ERTMS veel verder ‘vooruit kijken’. Een sein naast de spoorbaan neemt hij slechts waar op een paar honderd van het punt dat hij moet reageren. ERTMS kan de machinisten al vertellen wat hij over een paar kilometer kan verwachten.

Nederland bevindt zich overigens in de kopgroep wat invoering van ERTMS en de Europese standaard-energievoorziening van 25kV betreft. De 25 kV is nodig om voldoende power te leveren voor de zware goederentreinen die straks met maximaal 120 km p/u over de Betuweroute gaan rijden.

Dankzij deze twee nieuwe internationale systemen kunnen goederentreinen veel eenvoudiger de grenzen passeren. Hoewel de aansluiting op de Betuweroute in Duitsland nog niet met ERTMS en 25kV is uitgerust, wist Klerk te melden dat in Europees verband een aantal belangrijke goederencorridors zijn uitgeroepen tot speerpunt voor verdere interoperabiliteit. De corridor Rotterdam – Milaan is daar een van.

Momenteel lopen er studies om te bekijken of integrale invoering van ERTMS en 25kV op deze corridors in 2013 rond kan zijn. Gezien de omvang van deze operatie, een heel ambitieus doel om het goederenvervoer in Europa nog beter op weg te helpen. Aan de Betuweroute zal het in ieder geval niet liggen, want daar rijdt in 2007 al de eerste goederentrein onder 25 kV en met ERTMS richting het Europese achterland.