Persbericht: Spoorgoederen sector zet belangrijke klimaatstap

Geplaatst op 27-01-2022 | #NIEUWS

Utrecht, 20 september 2021

In het Spoorwegmuseum in Utrecht is vandaag het initiatief Rail Freight, the Future is Ours gelanceerd. Met het initiatief verenigt de spoorgoederensector zich met als doel om binnen 10 jaar 50% meer goederen over het Nederlandse spoor te vervoeren. Een groei van 40 naar 61 miljoen ton. Alleen zo kunnen de Europese duurzaamheidsdoelstellingen behaald worden.

Rail Freight, The Future is Ours
Rail Freight, The Future is Ours is geïnitieerd naar aanleiding van de brief die de staatssecretaris in juni 2018 aan de Tweede Kamer stuurde. Hierin gaf ze een duidelijke opdracht mee aan de sector: “Verbeter het imago van het spoorgoederenvervoer en creëer een breder draagvlak bij samenleving en bij bedrijven.”

Met het initiatief Rail Freight, The Future is Ours laat de spoorgoederensector daarom één geluid horen en stropen ambassadeurs uit de hele sector de mouwen op voor duurzaam, concurrerend en betrouwbaar goederenvervoer via het spoor.

Volgens Wim van de Camp, ambassadeur van Year of Rail, heeft de sector als doel om binnen 10 jaar 50% meer goederen over het Nederlandse spoor te vervoeren en zo de Europese duurzaamheidsdoelstellingen te halen. Dit betekent een groei van 40 naar 61 miljoen ton.

De lancering van het platform is mede tot stand gekomen dankzij de inzet van het Cluster Communicatie van de Spoorgoederentafel. In dit cluster hebben diverse organisaties en marktpartijen uit de sector bijgedragen, in het bijzonder ProRail, Havenbedrijf Rotterdam, evofenedex en Rail Cargo information Netherlands.

Rail Cargo Academy
Als tweede initiatief is de Rail Cargo Academy gelanceerd. De Rail Cargo Academy is een initiatief van het voorlichtingsbureau Rail Cargo information Netherlands. De academy voorziet in de behoeften van studenten en (young)professionals in de logistieke sector om meer specifieke kennis van het spoorgoederenvervoer op te doen. De colleges en masterclasses zullen worden aangeboden door Interrojo in samenwerking met Rail Cargo information Netherlands.

Rail Cargo Awards
Naast de lancering van het initiatief Rail Freight, The Future is Ours en de Rail Cargo Academy vormde Het Spoorwegmuseum in Utrecht tevens het decor voor de Rail Cargo Awards, te weten Rail Person, Rail Talent en Rail Shipper van 2021. Dit zijn de drie winnaars:

Rail Person of 2021: Eric Nooijen
“Als er iemand is die verbindingen weet te leggen en op creatieve wijze geniale transportoplossingen weet te bedenken, dan is het Eric Nooijen van OOC Terminals,” zegt Caroline Koiter, directeur van Rail Cargo. “OOC Terminals heeft dankzij Eric de afgelopen jaren een significante groei gerealiseerd. Niet met standaardlading, maar juist met ladingstromen die lang niet iedere terminal faciliteert vanwege de complexiteit die daarmee gemoeid is. En ja, daarom is de award voor “Rail Person of 2021” meer dan verdiend.”

Rail Talent of 2021: Oscar Vermeij
“Doorgaans komt talent na verloop van een aantal jaren werkervaring bovendrijven,” zegt Caroline Koiter. “Echter, bij Oscar Vermeij van New Silk Way Logistics krijg ik de indruk dat hij een geboren leider is. Dat hij op zo’n jonge leeftijd een zeer verantwoordelijke functie met zoveel kwaliteiten invult, verdient veel respect. Het organiseren van lading via het spoor van en naar China is een relatief nieuwe markt, maar hij heeft zich erin vastgebeten en een puike prestatie neergezet. De award voor “Rail Talent of 2021” heeft hij daarom helemaal zelf afgedwongen. Chapeau!”

Railshipper of 2021: Henk Bril
“Ik denk dat er weinig mensen zijn met zoveel kennis van en passie voor het spoor,” weet Caroline Koiter. “Henk Bril van SABIC is een lopende encyclopedie als het gaat om veiligheid-gerelateerde zaken op het spoor. Die kennis weet hij als geen ander over te dragen op zowel betrokken partijen in de keten als op omstanders. Hij heeft gevoel voor humor en weet dat vaak te combineren met serieus overleg. Ook weet hij knelpunten zeer goed te analyseren en is hij niet bang om beslissingen te nemen. Dat maakt indruk op ons als spoorsector en daarom is de award voor Rail Shipper of 2021 voor Henk Bril.”

Terug naar nieuwsoverzicht

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van al onze evenementen, nieuws en updates. Schrijf je in voor de maandelijkse Spoornieuws(brief).