Stel uw vraag
Geplaatst op 09-08-2005

Samenwerking IFB en TRW op Noord-Zuid as

TRW en IFB zijn dochterondernemingen van de Belgische spoorwegen NMBS. TRW is voor 47% eigendom van de NMBS en IFB voor 90%. Beide bedrijven maken winst. Tot voor kort waren zij elkaars concurrenten op de noord-zuid as, maar het blijkt dat door een goede samenwerking de treinen efficiënter en rendabeler beladen kunnen worden.

Er is een duidelijke rolverdeling afgesproken bij de samenwerking. IFB zal zich gaan concentreren op het beheer van de railterminals en het voor- en natransport over de weg. Ook zullen zij het binnenlandse intermodale railvervoer voor hun rekening nemen. TRW van zijn kant zal de organisatie en tractie van al het internationale verkeer organiseren. Beide partijen beschikken niet over eigen locomotieven. De benodigde tractie kopen zij in bij NMBS.

De komende maanden zullen 34 extra treinen gaan rijden op de noord-zuid as richting Italië, Spanje en Frankrijk. Het aantal treinen op Italië groeit naar 56 vertrekken per week. Opvallende nieuwe diensten zijn de shuttle verbindingen tussen Zeebrugge en Milaan, Antwerpen en Novara, Antwerpen en Padua en Antwerpen en Rome.

Naar Spanje en Frankrijk vertrekken wekelijks 15 containertreinen. Er komt een tweede dagelijkse trein tussen België en Perpignan. Daarnaast starten TRW en IFB met een dagelijkse dienst op Lyon.