Spanje liberaliseert railgoederenvervoer
Concurrenten voor staatsbedrijf Renfe zijn in het goederenvervoer welkom. Als eerste concurrent heeft zich Transfesa gemeld. Concurrenten van Renfe mogen voortaan met eigen materieel en machinisten in Spanje rijden, mits zij over een licentie van de Spaanse overheid beschikken. Renfe zelf wordt opgesplitst in een bedrijf voor beheer en onderhoud van het spoorwegnet, Adif, en een spoorbedrijf voor het vervoer van goederen en personen, Renfe-Operadora geheten.
Een wetswijziging die een eindemaakt aan het Renfe-monopolie in het goederenvervoer is inmiddels door het kabinet van premier Zapatero. Overigens heeft minister Alvarez van openbare werken benadrukt dat privatisering van Renfe niet aan de orde is. Tussen 1995 en 2002 nam het goederenvervoer per spoor in Spanje met 40 procent af en daalde de gemiddelde snelheid van dat vervoer tot nauwelijks zeventien kilometer per uur. Slechts 3 procent van alle goederen worden in Spanje over het spoor vervoerd. Dit marktaandeel wil Alvarez snel vergroten onder meer door ook het spoornet voor hogesnelheidstreinen voor goederenvervoer open te stellen. Ze denkt ook aan lagere tarieven.
De Spaanse werkgeversorganisatie CEOE heeft aangedrongen op een corridor alleen voor het railgoederenvervoer die loopt van de zuidelijke havenstad Algeciras via Cordoba, Madrid, Zaragoza en Barcelona naar Perpignan in Frankrijk. Volgens CEOE is dat noodzakelijk om de verwachte groei van de goederenstroom tussen Frankrijk, Spanje en Noord-Afrika op te kunnen vangen. De noodzakelijke uitbouw van de spoorinfrastructuur vergt volgens de werkgeversorganisatie een bedrag van drie miljard euro. De EU zou 30 procent van de kosten moten dragen, de rest kan door private partijen worden betaald, aldus de CEOE.