Stel uw vraag
Geplaatst op 28-06-2005

Spoor is ook op de korte afstand goedkoper

Voor de aan- en af­voer in beide regio's zorgen aparte locomo­tieven. De kersverse commercial manager Frans de Jong denkt door deze stap veel meer bedrijven in het Noorden voor het spoor te kunnen winnen.

Op papier ziet het er uit als een heel simpel idee, wat is het voordeel?
„Wij rijden nu voornamelijk voor Vos van de Maas­vlakte naar Veendam. Maar de klant vraagt om in Rotterdam steeds meer plekken aan te lopen, niet alleen bij ECT en RSC maar ook bij RST en de los­plaats Waalhaven. Aan de andere kant krijgen we steeds meer verzoeken om door te rijden naar de Eemshaven, naar Bremen of naar Leeuwarden. Dat kost gigantisch veel tijd. Bovendien betekent elke andere bestemming een afwijking van het normale, daarvoor moet ik apart een prijs calcu­leren. Ik kan nu niet eens snel een prijs afgeven." Maar hoe gaat dat dan veranderen?

„Ik heb een locomotief die twee keer per dag op en neer gaat tussen Rotterdam Kijfhoek en Onnen. Wat daar klaar staat, neemt ie mee. Verder staat er een locomotief in de regio Rotter­dam en een in het Noorden. Wat de klant daarmee doet, is zijn zaak. Wil hij naar de Eemshaven, dan gaat ie naar de Eemshaven. Maar ik weet zeker dat ik daar maar een locomotief en wagonset aan kwijt ben en daardoor kan ik een vast tarief afgeven."

Wordt het nog wat met het spoorvervoer op kor­tere afstanden?
„Natuurlijk, het spoor kan zelfs op 75 kilometer al concurreren met de weg. Als je maar in een omloopsysteem werkt. Neem het traject van Rotterdam naar Moerdijk, dat is 70 kilometer. Een trein kan die afstand makkelijk drie keer per dag op en neer rijden. Dan moet ik alleen niet vaak grote vertragingen bij de terminals op­lopen, anders moet ik alsnog een tweede set in­zetten."

In 1998 was ACTS de eerste private vervoerder op het spoor. Hoe gaat het nu?
„Het bedrijf heeft drie jaar stil gestaan. Eind vo­rig jaar heeft Rob van Gansewinkel een meer­derheidsbelang gekocht en sinds drie maanden ben ik bij ACTS. Ik heb 25 jaar gewerkt bij Railion en een paar jaar bij Vos. Nu groeien we per maand, we zijn klein natuurlijk. Onze achttien locomotieven zijn inmiddels allemaal nieuw of gereviseerd, daardoor is de betrouwbaarheid fors verbeterd. Een mooie slag was het contract met Kuhne + Nagel, dat zes maal per week een trein laat lopen van Rotterdam naar Enns in Oostenrijk. Wij rijden voor hen het stuk in Nederland. We verwachten dat de frequentie mi­nimaal zal verdubbelen."

Op welke klanten wil ACTS zich storten?
„We concentreren ons op nationaal vervoer en op bestemmingen net over de Duitse grens. Ver­der mikken we op de moeilijkere vragen van be­drijven, hier in de buurt ligt een spoor, zou ik daar op kunnen laden'?