Stel uw vraag
Geplaatst op 29-06-2005

Spoorvervoer vervangt 2600 vrachtwagens

De tunneldelen zijn nodig voor de nieuwe 2,4 kilometer lange tunnel die onder de stad Rotterdam komt te liggen. Deze tunnel verbindt de Hofpleinlijn met het metrostation op Rotterdam CS. Spoorvervoerder ACTS wist de transportklus binnen te slepen. De treinen lopen aan op de al jaren niet meer gebruikte laad- en losplaats station Rotterdam Marconiplein vanwaar de tunneldelen met vrachtwagens over ongeveer vier kilometer door de stad vervoerd worden naar de boorplaats.Opdrachtgever is de Duitse bouwer Rekers uit Spelle. In dat plaatsje net over de Duitse grens worden de delen, het zijn kwartcirkels, op elkaar gestapeld op de wagons. „Rekers heeft niet alleen gekozen voor de trein omdat het goedkoper is, maar ook wegens de rust in het logistieke proces. Als de boor draait kan ie niet meer gestopt worden. De ringen moeten dan dus in een ononderbroken stroom aangeleverd worden", vertelt commercieel manager De Jong van ACTS.

Op de losplaats Rotterdam Marconiplein rechter Maasoever komt daarom voorraad voor een week te staan. „Die losplaats is al jaren niet meer gebruikt. Maar spoorbeheerder ProRail heeft er nu alles aan gedaan zodat het er daar weer pico bello uitziet." Per 1 juli zou het boren beginnen, maar dat is uitgesteld naar begin oktober. De bouwers kampen met een hoge stand van het grondwater, daarom moet er nu eerst worden gepompt. De tunnel maakt deel uit van het project Randstadrail. Voor het eerst wordt er in Nederland geboord in stedelijk gebied.