Stel uw vraag
Geplaatst op 29-04-2005

Toch aanbesteding exploitatie Betuweroute

Tevreden stapten Max van Asch van Wijck, voorman van het Rotterdamse consortium TowRail, en investeerder Eric Kemperman de Thorbeckezaal van de Tweede Kamer uit na afloop van het debat over de Betuweroute. Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat had even daarvoor onder grote druk van de Kamerleden haar oorspronkelijke plan voor de exploitatie van het goederenspoor tussen Rotterdam en Duitsland moeten aanpassen.

Dat zet de deur naar TowRail verder open, stelden de vertegenwoordigers van het Rotterdamse consortium vast. ,,Dit was onze laatste strohalm, maar we zijn een stuk dichterbij gekomen,'' zei Kemperman, die afgelopen maandag nog in het geheim overleg voerde op het ministerie van Verkeer en Waterstaat. ,,De minister kan niet om ons heen. Wij zijn de enige juiste kandidaat.''

Volgens Van Asch van Wijck en Kemperman kan TowRail de Betuweroute snel rendabel maken. ,,ProRail doet het voor twintig miljoen euro per jaar. Dat doen wij echt goedkoper,'' sprak Van Asch van Wijck zelfverzekerd. ,,Nu we een positie hebben, willen onze partners ook meedoen,'' vulde Kemperman aan. Volgens hem is behalve Volker Wessels en Siemens ook de vermaarde Australische infra-investeerder Babcock & Brown geïnteresseerd. ,,Wij zijn er klaar voor. Onze missie is het spoorvervoer van en naar de Rotterdamse haven te bevorderen. Dus bang voor een buitenlandse partij zoals een Japans pensioenfonds hoeven we niet te zijn.''