Stel uw vraag
Geplaatst op 30-03-2005

Toch overslagpunt Betuweroute

Het provinciebestuur presenteert het initiatief anderhalf jaar nadat het plan voor het omstreden mega-overslagcentrum MTC van honderden hectares onder publieke druk werd afgeblazen. Het railoverslagpunt komt wel op dezelfde plek, maar daarmee houdt de gelijkenis volgens gedeputeerde Henk Aalderink ook op. "Vergeet het MTC. Dit is veel kleinschaliger. Het enige wat we willen, is een terminal bouwen waarvan bedrijven uit deze regio gebruik kunnen maken. Het mag geen depot van de Rotterdamse haven worden en het moet economische spin-off voor de regio opleveren."

De ontwikkelingsmaatschappij Oost NV concludeert na een onderzoek onder 65 Gelderse ondernemers en 15 bedrijven in het Ruhrgebied dat in het bedrijfsleven draagvlak bestaat voor een overslagpunt. Hoe het overslagcentrum er precies uitziet, is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat het moet passen op een terrein bij Valburg van tien hectare waar al het containeruitwisselingspunt, een soort rangeerterrein, langs de Betuweroute is gepland.

Het overslagpunt bij Valburg krijgt ook als functie om een bestaand overslagcentrum in Ede te vervangen. Die terminal van Hupac bij het station gaat in 2007 dicht. De provincie denkt niet dat het mogelijk is om al in 2007 bij Valburg te beginnen. Het overslagpunt komt dicht in de buurt van een nieuw industrieterrein van 85 hectare dat langs de A15 wordt aangelegd. Oost NV adviseert om bedrijven die hun goederen met de Betuweroute willen vervoeren, een plek op dat industrieterrein aan te bieden.

De gemeente Overbetuwe is gereserveerd over het initiatief. De gemeenteraad nam in mei 2004 een motie aan tegen zo'n overslagpunt. Burgemeester en wethouders stuurden de provincie een brief waarin ze op dat besluit wezen. Tegelijkertijd zeggen B en W zelf niet per definitie nee, maar wijzen ze erop dat een railopstappunt kleinschalig moet zijn en goed ontsloten moet kunnen worden. Of dat laatste kan, is de vraag. Overbetuwe wil een aantakking op de A15. Dat is de duurste oplossing (twintig miljoen euro). Een onderzoeksbureau gaat nu vier varianten doorrekenen.

Wouter van Eck, die met Milieudefensie met succes streed tegen het MTC, heeft geen bezwaar tegen het nieuwe plan. "Het krijgt een heel beperkte functie. Ik voorzie dat het niet veel meer dan een perronnetje wordt en daar is weinig op tegen. Ik denk niet dat het overslagpunt en het bedrijventerrein samen ooit nog tot een echt MTC zullen uitgroeien. Die fantasieën bestaan niet meer."