Stel uw vraag
Geplaatst op 18-05-2005

Toelichting Business case Exploitatie Betuweroute

In februari 2004 kregen Havenbedrijf Rotterdam en ProRail het verzoek van de Minister van Verkeer en Waterstaat om een business case voor exploitatie van de Betuweroute voor een periode van 15 jaar te maken. Havenbedrijf Rotterdam en ProRail streefden in hun voorstel naar een hoge mate van dek­king van de exploitatielasten én naar het genereren van een flink volume, door snel een groot aantal vervoerders en verladers van de lijn gebruik te laten maken. Daarmee wilden zij er ook voor zorgen dat het bestaande net, met name de Brabantroute door een aantal steden, ontlast wordt. Gevolg hiervan was de keuze voor een concurrerende, realistische tariefstelling waar­door pas op langere termijn volledige dekking van de exploitatiekosten ontstaat.

Minister Peijs had ProRail in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam drie tot vijf jaar lang de exploitatie willen laten doen. Na deze overgangsperiode zou de Betuweroute Europees worden aanbesteed. De minister moest dat voorstel na felle kritiek uit de Tweede Kamer wijzigen. Ze zegde de Kamer toe het commerciële deel alsnog te gaan aanbesteden.

Onderstaand kunt u de Powerpoint presentatie bekijken die HbR en Prorail op 12 mei hebben gepresenteerd.