Stel uw vraag
Geplaatst op 26-07-2005

Treinverbinding Rotterdam - Istanbul

De treinen die tussen Rotterdam en Istanbul rijden, hebben een capaciteit van 68 teu en zijn geschikt voor alle containertype, tankcontainers en wissellaadbakken. Alle shuttles rijden via Duisburg. Daar worden op de Duisburger Intermodal Terminal (DIT) containerdraagwagens voor de eindbestemming aan of afgekoppeld. Voor verladers uit het oosten van ons land, maar ook voor die in het Duitse Ruhrgebied, is de terminal in Duisburg het aangewezen knooppunt.

Frans Zoetmulder, directeur van European Rail Shuttle, wijs op de grote voordelen van de nieuwe verbinding voor verladers. 'We kunnen met onze treindienst Rotterdam-Istanbul een ongekende transittijd aanbieden. Reken maar uit, vanuit Rotterdam doen we er precies vier dagen over; vanuit Duisburg nog een halve dag minder. Daar kan het wegtransport niet tegenop, dat doet er zeker twee dagen langer over. Tenzij ze natuurlijk met twee of drie chauffeurs gaan rijden, maar dat drijft het tarief vanzelfsprekend flink op. ShortSea doet er ook heel wat langer over, aldus Zoetmulder. Hoewel hij zich niet op een tijdstip wil vastleggen, laat hij wel doorschemeren dat een hogere frequentie van de Rotterdam-Istanbulshuttle er op den duur wel inzit. 'Eerst moeten de betrouwbaarheid en de belangstelling een feit zijn. Als dat zo is, over bijvoorbeeld een maand of twee, drie, dan kunnen we praten over meer treinen per week', stelt Zoetmulder. Hoewel European Rail Shuttle in opdracht van haar aandeelhouders Maersk/Sealand en P&O Nedlloyd lading vervoerd, kan ook lading van andere verladers mee.

Niet over een nacht ijs
Aan de introductie van de nieuwe intermodale treindienst is een grondige voorbereiding vooraf gegaan. Daarbij is onder meer gebruik gemaakt van de ervaringen die met name door Railion Deutschland zijn opgedaan. Dit bedrijf heeft over de periode van ruim een jaar, een grote reeks testritten vanaf de Duitse Terminal naar Istanbul uitgevoerd. Railion Deutschland is daarom vanaf het begin af aan nauw betrokken geweest bij de opzet van de nieuwe treindienst. Die samenwerking komt ook Railion Nederland goed uit, omdat dit bedrijf de afgelopen twee jaar een aantal grensoverschrijdende activiteiten aan ERS is kwijt geraakt. UIt de samenwerking met Railion Deutschland is onder meer naar voren gekomen, dat de rit naar en van de Turkse terminal het best via het voormalige Joegoslavie kan worden uitgevoerd.  Volgens Zoetmulder gaat het om een kwetsbare verbinding. 'Het succes ervan ligt in hoge mate in handen van nationale spoorwegbedrijven van de betrokken transitolanden. Wanneer die waarmaken wat ons is beloofd, zitten we goed. Ander belangrijk punt is natuurlijk de ontwikkeling van het ladingaanbod", aldus Zoetmulder.