Stel uw vraag
Geplaatst op 13-06-2005

Vakbonden blokkeren concurrentie in Frankrijk

Het zou een historische dag worden die 13e juni. Zelfs SNCF Frêt topman Marc Veron kondige van te voren al aan dat de wereld er na 13 juni anders zou uitzien. 13 juni zou in de geschiedenisboeken komen te staan als de grens tussen de oude en de nieuwe wereld, waarbij Frankrijk zou overgaan van een situatie met één spoorwegonderneming in handen van de Staat naar een nieuwe situatie waarbij concurrentie op het spoor mogelijk is. Zover heeft het (nog) niet kunnen komen, want de vakbonden hebben ervoor gezorgd dat die eerste goederentrein van de concurrent van SNCF niet heeft kunnen rijden. Op verzoek van de vakbonden CGT, FGAAC, Sud Rail en CFTC hebben tientallen machinisten van SNCF de trein van CFTA Cargo urenlang tegengehouden. De trein werd uit voorzorg al begeleid door een politie escorte.

CFTA Cargo is een 100% dochteronderneming van Connex, dat weer behoort tot het concern Veolia Environnement. CFTA Cargo is al langer actief in Frankrijk en heeft steeds gewerkt als onderaannemer voor SNCF. Hierdoor hebben zij al ruime ervaring met het rijden van goederentreinen in Frankrijk. Het enige verschil is dat CFTA Cargo nu onder eigen regie gaat opereren. Zij verwachten dat het goederenvervoer per spoor in Frankrijk een nieuwe impuls zal krijgen.

Ook in Nederland zal Connex binnenkort actief worden. Zij hebben inmiddels hier een vergunning aangevraagd als spoorwegonderneming. Franse taferelen zullen zich hier echter niet voordoen. Nederland is inmiddels gewent aan concurrentie op het spoor, aangezien we hier al acht verschillende aanbieders hebben die gezamenlijk werken aan groei van het volume dat per spoor wordt vervoerd.

De trein van CFTA Cargo zou gaan rijden van Dugny sur Meuse en Sorcy in Frankrijk naar Dillingen en Völkingen in Duitsland. Het gaat om een transport van kalksteen dat gebruikt wordt in de staalindustrie. Opdrachtgever voor het transport is het Belgische bedrijf Lhoist die de kalksteengroeves exploiteert. CFTA Cargo heeft met Lhoist een contract gesloten voor vijf jaar. 

De introductie van concurrentie in Frankrijk is van groot belang voor de directie van SNCF. Zij hebben onlangs van EU Commissaris Kroes een Europese subsidie voor de reorganisatie van SNCF op voorwaarde dat er daadwerkelijk concurrentie is op het Franse netwerk.

De vakbonden hebben inmiddels nog meer acties aangekondigd. Zij voorzien door de introductie van concurrentie op het spoor een groot verlies aan arbeidsplaatsen.