Stel uw vraag
Geplaatst op 14-04-2005

Vario train past Mazda

In nauwe samenwerking met Stinnes Nederland veroverde de Broekman Groep onlangs een Mazda­transport op de Antwerpse haven. Drie jaar lang vervoert Railion jaarlijks 25.000 Mazda's voor de Oostenrijkse markt. Volgens een uniek concept."De schepen met Mazda's vanuit Japan maken een rondje langs Euro­pese havens", vertelt accountmana­ger Jan Palma. "2 jaar geleden kreeg Broekman al een groot Mazda-pakket voor de Engelse markt en door dit contract kwam ook de Oostenrijkse markt in beeld:'Tijdens de onder­handeling over Oostenrijkse pakket, onderhielden Stinnes en Broekman voortdurend intensief contact. "Zo konden we uiteindelijk een aanbie­ding opstellen, waar de Japanse klant van Broekman zeer content over is:" Hoewel Mazda niet ontevreden is  over de haven van Antwerpen, bleek Mazda door een uiterst slimme aanpak in Rotterdam toch beter uit. Vanuit Antwerpen werden de auto's tot nu toe namelijk allemaal afgevoerd in het unit cargo. Dat betekende een gemiddelde reistijd van meer dan een week: Railion vervoert de auto's vanaf april 2005 via het VARIO train-concept, dat deel uitmaakt van het Productoffensief. Het VARIO train-concept komt er kortweg op neer dat de klant voor de donderdagse weekindeling kenbaar maakt, welke bloktreinen tijdens de komende transportweek zullen worden gereden.

Lange bloktreinen

Hoe steekt het Mazda-transport precies in elkaar? Het schip doet er vanuit Japan 4 weken over. Wekelijks komen ongeveer 500 Mazda's aan. Op basis van de vaartgegevens ontvangt Broekman een prognose. ledere week geeft de autotermi­nal op zijn beurt een seintje aan Railion over het programma voor de daaropvolgende week: hoeveel auto's arriveren in de haven, op welke dag en met welke bestemming. Aan de hand daarvan bepaalt Railion wekelijks de ideale mix. Het Mazda-railtransport kent namelijk 2 bestemmingen. Auto's die al zijn verkocht in het oosten van Oostenrijk en rechtstreeks naar de dealer kunnen, gaan met bloktreinen naar Salzburg en van daaruit in het lokale unit cargo naar Wenen. De overige verkochte auto's en onverkochte auto's gaan naar Steindorf, in de buurt van Salzburg. Als er niet genoeg wagens zijn voor een volledige VARIO train, vindt dit deel van het transport in het unit cargo vanuit Rotterdam zijn weg naar Salzburg. Palma: "We stellen standaard zo lang mogelijke treinen samen. Als er 500 auto's komen, gaat het om 50 wagons per week. We rijden_dan 2 bloktreinen van 22 wagens, in de toekomst misschien zelfs van 24 wagens. De resterende 6 wagens gaan dan mee in het unit cargo."Voor Mazda houdt Railion 5 dagen per week de mogelijkheid open om te vertrekken vanuit Rotterdam en –na direct overleg met de Oostenrijkse collegavervoerder Railcargo Austria- binnen 48 uur door te rijden tot de autoterminals in Steindorf en Wenen. Daadwerkelijk wordt 2 keer per week een VARIO train benut. Broekman wordt zonodig 3 maal per dag bediend om alle wagons te plaatsen en uit te halen.

Retourlading

Ook voor de lege wagons is Jan Palma druk in de weer: "Zelfs als we geen andere transporten hebben voor de terugweg, komt Railion financieel uit. Retourlading is dus zeker mooi meegenomen. Van de 2.500 lege wagens die ieder jaar uit Oostenrijk terugkeren, kan Railion er in ieder geval al 600 inzetten voor de Suzuki-fabriek in Hongarije. Dit aantal gaat zeker omhoog, misschien wordt het weI verdubbeld. Daarover ben ik momenteel in gesprek:' Bij Broekman lijkt de groei er nog niet uit. Boven de huidige 2 laad-en lossporen (voor 12 en 10 wagons) gaat de autoterminal in april nog een parkeermagazijn bouwen. Die overdekt de sporen, zodat er in weer en wind snel en gemakkelijk kan worden doorgewerkt. Bovendien denkt Broekman eraan de spooraansluiting uit te breiden naar 4 sporen. De automarkt doet het namelijk uitstekend. Stinnes Nederland hoopt te kunnen meeprofiteren.