china rail express 2

Transport per spoor China

De laatste jaren wint het spoorvervoer van en naar China/ Azië razendsel aan populariteit. De Nieuwe Zijderoute raakt 65 landen en 63% van de wereldbevolking. Hoewel de naam doet vermoeden dat het om slechts één route gaat, kan de Nieuwe Zijderoute grofweg onderverdeeld worden in een drietal afzonderlijk routes:

Noordelijke route via Rusland:

Deze route was al langer in gebruik en richt zich voornamelijk op het noordoosten van China.

Noordelijke route via Khorgos:

Een belangrijke alternatief vormt de route via Wit-Rusland, Rusland en Kazachstan, waarbij gebruik wordt gemaakt van de Khorgos Gateway als hub. Khorgos vomt het snijpunt van meerdere verbindingswegen naar Rusland, Iran en India. 

Zuidelijke route via Turkije:

Een derde route loopt via Turkije, Armenië, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Oezbekistan en Kazachstan naar China. Vooral vanwege het embargo in Rusland op diverse West-Europese producten wordt deze route gebruikt. De route vraagt echter veel handlings, de transittijden zijn langer en de traceerbaarheid is beperkt. 

Logistieke voordelen

  • Snelle lancering van producten op de Europese markt: De transittijd via het spoor is circa 16 dagen versus 40 dagen via deepsea;
  • Bespring in werkkapitaal: door de snelle transittijden zijn producten sneller op plaats van bestemming en is er minder voorraad in de keten. 
  • Efficiëntere route via CIS: levering vanuit China naar de CIS-landen hoeft niet langer via de West-Europese zeehavens, maar rechtstreeks via het spoor.
  • Meer spreiding van risico: verladers kunnen kiezen voor een derde modaliteit naast zeevracht en luchtsvracht.

Voor een actueel overzicht van alle intermodale spoordiensten van en naar China verwijzen wij u naar Rail Scout Map. Indien u op zoek bent naar door-to-door oplossingen per spoor naar China dan kunt u gebruik maken van de Rail Scout Wizard.

Ga naar Rail Scout