transport duitsland

Transport Duitsland per spoor

Circa 2/3 van het grensoverschrijdend goederenvervoer per spoor komt van of gaat naar Duitsland. Een deel hiervan is one-way. Treinen rijden beladen met kolen of ertsen naar Duitsland en komen leeg terug. Voor intermodaal vervoer is het aantal containers heen en terug beter in evenwicht. De belangrijkste deelstaten waarnaar of waar vanuit vervoerd wordt zijn Saarland, Nordrhein Westfalen, Rheinland Pfalz, Hessen, Baden Württemberg, Bayern en Saksen Anholt.

Intermodale bestemmingen Duitsland

Het merendeel van de intermodale bestemmingen in Duitsland is gelegen in industriegebieden langs de Rhein, zoals het Ruhrgebied en de regio Mannheim-Ludwigshafen. Vooral Duisburg en Ludwigshafen vormen belangrijke hubs in het netwerk van diverse intermodale rail operators en beschikken over spoordiensten naar vrijwel elke uithoek van Europa. Tevens vormt Duisburg een belangrijke achterlandhaven voor de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen.

Nürnberg-München

Sinds 2012 rijdt er ook een rechtstreekse trein vanuit Rotterdam naar Nürnberg en München, aangeboden door TX Logistik. De spoorverbinding vormt een alternatieve route voor expediteurs die gebruik maken van de Noord-Duitse havens. Een belangrijk voordeel van het vervoeren via Rotterdam is tijdwinst. De lading via Rotterdam is in veel gevallen enkele dagen eerder op de plaats van bestemming dan vervoer via de Noord-Duitse havens. Duitse bedrijven profiteren daarnaast bij import en export via Nederland van aantrekkelijke douane- en belastingvoordelen.   

Aanbod directe spoordiensten naar Duitsland:

Voor een actueel overzicht van alle intermodale spoordiensten van en naar Duitsland verwijzen wij u naar Rail Scout Map. Indien u op zoek bent naar door-to-door oplossingen of naar de mogelijkheden in het vervoer van (break)bulk per spoor naar Duitsland dan kunt u gebruik maken van de Rail Scout Wizard.

Ga naar Rail Scout